dnes je 14.11.2024

Input:

Paušální výdaje - změna prokazování

14.11.2024, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 16 minut

Paušální výdaje – změna prokazování

Ing. Jan Ambrož

Zákon o daních z příjmů nabízí v § 7 odst. 7 ZDP a § 9 odst. 4 poplatníkům daně z příjmů fyzických osob v konkrétních případech možnost uplatnit paušální výdaje, to znamená, že se stanoví dílčí základ daně (DZD) zvláštním způsobem, aniž by poplatník byl povinen daňově účinné výdaje (náklady) prokazovat, jak je podrobně rozebráno v článku paušální výdaje. Alternativou pro "neprokazování" je také paušální režim.

Takové rozhodnutí je velmi důležité, ale je možné způsob prokazování změnit! A tomuto tématu je věnován následující výklad.

Právní úprava

Popisujeme tyto úpravy s vysvětlením daňových vlivů, dojde-li skutečně ke změně způsobu prokazování. Klíčový je text § 23 odst. 8 ZDP, zákona o daních z příjmů.

Novely

Základní text zákona se neměnil, jen byl upraven po zavedení paušální daně.

Pokyn D-59

Pokynu D-59 Finanční správa uvádí doplňující názory k této problematice, týkají se:

  • přerušení činnosti, například z důvodů mateřské dovolené, když činnost poplatník nevykonává, a to ani prostřednictvím svých zaměstnanců,

  • ukončení činnosti při přesunu předmětu nájmu z § 7 do § 9 ZDP, který již nebude v obchodním majetku, ale příjmy bude i nadále vykazovat – v takové situaci se upravuje základ daně pouze o částky, které se nevztahují k nájmu tohoto majetku,

  • potvrzení, že se úprav dílčího základu daně netýkají pohledávky, které nejsou předmětem daně z příjmů fyzických osob nebo jsou od této daně osvobozeny.

Neméně důležité je zdůraznit, že se tento aktualizovaný Pokyn, který nahradil letitý Pokyn D-22, nezabývá "přechody" na/z paušální daně. To znamená, že se aplikují obecné postupy, jak je dále v textu rozebráno.

Výklad

Základní informace naleznete v úvodní části (1), a to včetně teoretických variant a odkazu na úpravy dílčího daňového základu podle § 23 odst. 8 výše uvedeného ustanovení zákona o daních z příjmů.

Jestliže poplatník výdaje přestane prokazovat, rozebíráme dopady v kapitole druhé. V případě, že se naopak zruší paušální výdaje ("paušál"), příklady uvádíme v části třetí.

Závěrečný krátký text ve čtvrté kapitole je věnován námětům pro optimalizaci rozhodování poplatníka.

1. PRÁVO ZMĚNY

Poplatník daně z příjmů fyzických osob je v ideální situaci:

  • může se rozhodnout, zda výdaje bude nebo nebude prokazovat, a

  • systém lze za každý kalendářní rok (zdaňovací období) měnit.

Na straně druhé musíme zdůraznit, že toto právo je omezeno: nelze totiž podle zákona o daních z příjmů rozhodnutí o použití paušálních výdajů dodatečně ("zpětně") měnit. Nesmíme zapomenout, že pro režim paušální daně jsou zákonem stanoveny jasné podmínky, závazná kritéria, a tak třeba ani zamýšlený přechod nebude možné realizovat.

Daň z přidané hodnoty

Dobrou zprávou je, že varianty prokazování výdajů, resp. jejich změny, nemají vliv na daňový status poplatníka k dani z přidané hodnoty, ať už se jedná o neplátce, osobu povinnou k dani, plátce nebo osobu identifikovanou k dani.

To samozřejmě neplatí pro paušální režim, na který nemůže přejít poplatník (plátce DPH) využívající paušální výdaje, resp. nesmí být plátcem a současně využívat paušální daň.

Zdaňovací období (1)

Zákon o daních z příjmů je vskutku v této oblasti benevolentní, záleží jen a jen na rozhodnutí poplatníka, což potvrzuje následující tabulka. Poplatníci s příjmy ze samostatné činnosti (§ 7 ZDP) mají právo volby, které bez problémů, z důvodů optimalizace, realizovali v předchozích letech a též nejsou limitováni (vyjma dále rozebraných úprav) pro aktuální kalendářní rok.

Období Způsob prokazování § 7 ZDP
Pan Novák Pan Novotný
2023 Paušál Prokázané výdaje
2024 Prokázané výdaje Paušál
2025 Paušál Prokázané výdaje

Neřešíme v této části, jakou formu mají zmíněné "prokázané výdaje". Ale k tabulce si doplníme, že vždy je alternativou ještě režim paušální daně, viz další výklad.

Různé dílčí základy daně

Ve hře není jen § 7 ZDP, stejně mohou postupovat i poplatníci s příjmy podle § 9 ZDP, tj. z nájmu. Zaktualizujeme si předchozí tabulku pro dva dílčí základy daně poplatníka pana Nováka.

Období Způsob prokazování pan Novák
§ 7 § 9
2023 Paušál Prokázané výdaje
2024 Prokázané výdaje Paušál
2025 Paušál Prokázané výdaje

Nejedná se o porušení zákazů zákona o daních z příjmů, neboť zde není kombinace stanovení jednoho dílčího základu daně více způsoby. Musíme si opět doplnit v dalším výkladu poznámky k variantě paušálního režimu, ten se týká jen § 7 ZDP!

Úpravy DZD

Určité omezení existuje. Zákon o daních z příjmů obsahuje specifické ustanovení a podle § 23 odst. 8 může vzniknout poplatníkovi povinnost úpravy dílčího základu daně, jehož se změna týká. Navíc se korekce provádí za zdaňovacího období předcházející změně, jak potvrzují vzorové příklady!

Doplňme si, že obdobné postupy platí při ukončení činnosti, ukončení nájmu nebo zahájení likvidace, ale také při přerušení činnosti u příjmů podle § 7 a § 9 ZDP v průběhu zdaňovacího období, není-li znovu zahájena do termínu podání daňového přiznání za příslušné zdaňovací období. Tato metodika úprav se aplikuje též při skončení řízení o pozůstalosti.

"Jiné" paušální výdaje

V článku samozřejmě neřešíme jiné varianty paušálních výdajů a jejich změn, jakými jsou třeba paušál PHM nebo také výjimka v § 10 odst. 4 ZDP pro zemědělskou výrobu (viz Ostatní příjmy).

1.1 Teoretické varianty

Existuje několik modelových situací, jak popisuje následující schéma:

Původní    Nový  Výklad
Evidence daňová  →  Paušál  2.1
Účetnictví  →  Paušál  2.2
Paušál  →  Evidence daňová  3.1
Paušál  →  Účetnictví  3.2

V tabulce uvádíme odkazy na konkrétní kapitoly, v nichž vysvětlujeme daňové dopady provedené změny. V praxi dochází skutečně k mnoha různým případům.

Představme si čtyři poplatníky daně z příjmů s tím, že:

  • Pan Bílý v roce 2023 výdaje prokazoval daňovou evidencí a v roce letošním (2024) používá paušální výdaje. Pokud splní zákonné podmínky, může si pro rok 2025 zvolit paušální daň.

  • Pan Černý vedl v roce 2023 účetnictví a zvolil nově pro rok 2024 paušální daň, plánuje v roce 2025 využívat paušální výdaje.

  • Do třetice pan Modrý je v opačné situaci a počítá s tím, že v roce 2024 pro něj bude výhodnější daňová evidence místo paušálních výdajů (systém roku 2023). Jak bude řešit zdanění v roce následujícím, tedy 2025, není ještě rozhodnut.

  • A zbývá nám pan Zelený, který přešel z paušálních výdajů (2023) na účetnictví v letošním roce. Pro rok 2025 uvažuje o paušální dani.

Paušální daň

Jak jsme zdůraznili v úvodu článku, v principu použijeme stejné postupy, což potvrzuje text zákona:

  • "... při přechodu ze zdaňovacího období, ve kterém jejich daň není rovna paušální dani, do zdaňovacího období, za které je jejich daň rovna paušální dani...".

Pod kategorii "není rovna" patří tedy následující situace: a) prokazování účetnictvím nebo daňovou evidencí a b) paušální výdaje!

Pokud se poplatník daně z příjmů rozhodne pro kalendářní rok 2025 využívat optimalizaci formou paušálního režimu, pečlivě se kontroluje, zda mu nevzniká povinnost úpravy dílčího základu daně podle § 23 odst. 8 zákona o daních z příjmů.

Samozřejmostí musí být důsledné ověření všech parametrů pro právo volby paušálního režimu, které jsou rozebrány v příslušném článku.

Současně je důležité, že není v zákoně k dispozici speciální popis přechodu z paušálního režimu! Komentované úpravy dílčího základu daně v tomto případě neprovádíme.

Zdaňovací období (2)

Jak vyplývá z dalšího výkladu, je nutné zdůraznit, že z hlediska termínů pro rozhodování je složitější přechod na paušální daň, neboť platí termín 15. ledna pro vstup do paušálního režimu. V ostatních případech se volba optimalizační varianty bez problémů řeší až při zpracování daňového přiznání.

Příjmy podle § 9 ZDP

U dílčího základu daně příjmy z nájmu podle § 9 ZDP si musíme doplnit, že při prokazování daňových výdajů:

  • se nepoužívá evidence daňová, ale tzv. vedení záznamů o příjmech a výdajích vynaložených na dosažení, zajištění a udržení příjmů (viz Nájem - daň z příjmů FO), a

  • vede-li poplatník "účetnictví" (v článku rozumíme "podvojné účetnictví"), není účetní jednotkou.

Přes výše uvedené zpřesnění postupujeme při změně prokazování u § 9 ZDP shodným způsobem, tj. jako kdyby platilo:

  • evidence (záznamy) příjmů a výdajů = daňová evidence, a

  • "účetnictví" pro § 9 ZDP = účetnictví,

což výslovně potvrzuje text zákona: "...obdobně se postupuje u poplatníků, kteří měli příjmy z nájmu (§ 9), a kteří nevedou účetnictví, ale výdaje ... uplatňovali v prokázané výši...".

1.2 Úpravy dílčího základu daně

Nutné je správné pochopení návazností jednotlivých kalendářních let, o kterých jsme se již zmínili. Jedná se o zcela mimořádnou situaci, když poplatník hradí daň "dodatečně", ale bez jakékoliv sankce, dodrží-li "náhradní" lhůtu. Opravdu se jedná o zásahy do dříve platně podaných daňových přiznání.

Pan Veselý se rozhodl pro paušální výdaje v roce 2024, přitom v předchozím období (2023) výdaje prokazoval. Daňové přiznání podá prostřednictvím svého daňového poradce do pátku 1. července 2025. Bude-li jeho povinnosti zvýšit dílčí základ daně za rok 2024, musí tak učinit a včas daň doplatit. Podá tedy dodatečné daňové přiznání, daň zaplatí a sankce mu nehrozí.

Pro další výklad je totiž zásadní, že při úpravě znamenající doplatek daně, není žádná sankce – "...poplatník není v prodlení...", pokud je daň zaplacena v termínu pro podání "nového" daňového přiznání, neboť tak zní ustanovení poslední věty § 23 odst. 8 ZDP. Jednou z dřívějších novel bylo pro větší jistotu poplatníků doplněno, že se to týká i přechodu do režimu paušální daně.

2. PŘECHOD NA PAUŠÁLNÍ VÝDAJE NEBO PAUŠÁLNÍ DAŇ

V této části se zabýváme úpravami dílčího základu daně § 7 ZDP anebo § 9 ZDP v případech, kdy poplatník přechází z evidence daňové (2.1) nebo účetnictví (2.2) na systém paušálních výdajů a na paušální daň (2.3).

2.1 Daňová evidence → Paušál

Za zdaňovací období, ve kterém poplatník vedl daňovou evidenci, je nutné upravit základ daně o řadu daňových položek. Opakujeme: úprava se týká předchozího zdaňovacího období a jedná se o konkrétní tituly uvedené v následující tabulce.

Položka Pravidla/výklad Vliv na DZD
Pohledávky Neinkasované s výjimkami +
Zálohy Inkasované i uhrazené x
Dluhy (Závazky) Neuhrazené, ale jen "daňové" -
Zásoby Nespotřebované +
Finanční leasing Časové rozlišení x
Rezervy daňové Čerpání vytvořené rezervy +

Cíl úpravy je jasný, musí se zohlednit rozdílný přístup:

  • nesmí být některý výdaj (náklad) uplatněn v daňovém přiznání dvakrát,

  • ale také se musí vzít v úvahu příjmová stránka – "aby" byl příjem skutečně zdaněn,

  • resp. byla vazba mezi příjmy a uznanými výdaji.

Pohledávky

Základ daně se zvýší o pohledávky zachycené v evidenci (neinkasované), které by byly při inkasu daňovým příjmem.

Do základu daně není třeba zahrnovat pohledávky za dlužníkem podle § 24 odst. 2 písm. y) ZDP (jejichž odpis

Nahrávám...
Nahrávám...