dnes je 23.11.2024

Input:

Změny zákona o daních z příjmů a zákona o DPH 2022/2023 (zákonem č. 366/2022 Sb.)

17.1.2023, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 27 minut

2023.2.2
Změny zákona o daních z příjmů a zákona o DPH 2022/2023 (zákonem č. 366/2022 Sb.)

Ing. Miloš Hovorka

Zákon č. 366/2022 Sb. nabývá účinnost dnem 1. ledna 2023, s výjimkou ustanovení čl. II bodů 25 a 810 týkajících se zákona o DPH, která nabývají účinnost dnem 3. 12. 2022.

ZMĚNA ZÁKONA O DPH

V zákoně č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (dále "ZDPH"), dochází k následujícím změnám:

Plátci DPH

- V § 6 odst. 1 se částka "1 000 000 Kč" nahrazuje částkou "2 000 000 Kč", čímž se zvyšuje limit obratu za nejvýše 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců pro vznik plátcovství k DPH z titulu překročení obratu na 2 000 000 Kč.

Místo plnění při prodeji zboží na dálku

- V § 8 odst. 2 písm. b), tj. u jedné z podmínek při určení toho, kdy je místem plnění při prodeji zboží na dálku místo, kde se zboží nachází v době, kdy jeho odeslání nebo přeprava začíná, dochází ke změně tak, že zboží musí být odesláno nebo přepraveno z členského státu, ve kterém má osoba, která zboží prodává, sídlo nebo provozovnu, a nikoliv, že zboží musí být odesláno nebo přepraveno do členského státu odlišného od členského státu, ve kterém má osoba, která zboží prodává, sídlo nebo provozovnu.

Správa daně a změny u kontrolního hlášení

- V § 94 odst. 2 se stanovuje, že i plátce uvedený v § 6fa je povinen podat přihlášku k registraci do 15 dnů ode dne, ve kterém se stal plátcem.

- V § 101g se na konci textu odstavce 1 doplňuje dále tučně vyznačený text a z celého textu tohoto odstavce tak vyplývá, že, nebylo-li podáno kontrolní hlášení ve stanovené lhůtě, vyzve správce daně plátce k jeho podání v náhradní lhůtě do 5 dnů od oznámení této výzvy; i pokud plátci povinnost podat kontrolní hlášení podle § 101c nevznikla, sdělí tuto skutečnost v této lhůtě správci daně prostřednictvím kontrolního hlášení (a ne jiným způsobem např. písemně s následným doručením).

- V § 101g odst. 3 se stanovuje, že plátce je povinen do 17 dnů ode dne dodání výzvy podle odstavce 2 (a nikoliv ode dne oznámení výzvy, tj. doručení výzvy) do datové schránky nesprávné nebo neúplné údaje změnit nebo doplnit, popřípadě původní údaje potvrdit, a to prostřednictvím následného kontrolního hlášení. Lhůta na reakci do 5 pracovních dnů od oznámení výzvy podle odstavce 2 platí nově jenom pro případy, není-li doručováno do datové schránky. Z čl. II bodu 6 přechodných ustanovení vyplývá, že byla-li výzva podle § 101g odst. 2 vydána přede dnem 1. 1. 2023, použije se na okamžik počátku, běh a délku lhůty pro změnu nebo doplnění anebo potvrzení údajů uvedených v kontrolním hlášení § 101g odst. 3 zákona o DPH, ve znění účinném přede dnem 1. 1. 2023, tj. lhůta pro reakci plátce do 5 pracovních dnů od oznámení výzvy.

- V § 101h odst. 1 písm. b) se vylučuje uložení pokuty 10 000 Kč (resp. 5 000 Kč) v případě plátce, kterému nevznikla povinnost podat kontrolní hlášení podle § 101c zákona o DPH, a který prostřednictvím kontrolního hlášení správci daně sdělil, že povinnost podat kontrolní hlášení neměl.

- V novém § 101h odst. 2 se stanovuje, že výše pokuty podle odstavce 1 písm. b)d) je poloviční, pokud je plátce fyzickou osobou, pokud je ke dni, ve kterém vznikla povinnost uhradit tuto pokutu, zdaňovacím obdobím plátce kalendářní čtvrtletí, nebo pokud je plátce společností s ručením omezeným, která má jednoho společníka, přičemž tento společník je fyzickou osobou. Z čl. II bodu 7 přechodných ustanovení vyplývá, že povinnost uhradit pokutu podle § 101h odst. 1 ZDPH, ve znění účinném přede dnem 1. 1. 2023, která vznikla přede dnem 1. 1. 2023 a o které nebylo před tímto dnem pravomocně rozhodnuto platebním výměrem, zaniká dnem 1. 1. 2023 v rozsahu, v jakém by nevznikla podle § 101h odst. 1 nebo 2 zákona o DPH, ve znění účinném ode dne 1. 1. 2023 (účinky těchto změn se projeví nejen na případy, které nastanou ode dne 1. 1. 2023, ale také zpětně).

- V novém znění § 101j se stanovuje, že povinnost uhradit pokutu nevzniká, pokud v daném kalendářním roce došlo u plátce při podání kontrolního hlášení poprvé k prodlení podle § 101h odst. 1 písm. a) nebo poprvé k prodlení podle § 101h odst. 1 písm. b). Jde o rozšíření předchozí úpravy vyloučení vzniku pokuty za nepodání kontrolního hlášení i na pokutu ve výši 10 000 Kč (resp. 5 000 Kč), které se při splnění stanovených podmínek týká všech plátců. Nebudou se již zkoumat jiná porušení v daném kalendářním roce a k vyloučení vzniku pokuty tak dojde vždy u první pokuty podle § 101h odst. 1 písm. a) a u první pokuty podle § 101h odst. 1 písm. b) vzniklé v daném kalendářním roce. Z čl. II bodu 7 přechodných ustanovení vyplývá, že povinnost uhradit pokutu podle § 101h odst. 1 zákona o DPH, ve znění účinném přede dnem 1. 1. 2023, která vznikla přede dnem 1. 1. 2023 a o které nebylo před tímto dnem pravomocně rozhodnuto platebním výměrem, zaniká dnem 1. 1. 2023 v rozsahu, v jakém by nevznikla podle § 101j zákona o DPH, ve znění účinném ode dne 1. 1. 2023 (účinky těchto změn se projeví nejen na případy, které nastanou ode dne 1. 1. 2023, ale také zpětně).

- V § 106 odst. 2 písm. b) bodě 1 se částka "1 000 000 Kč" nahrazuje částkou "2 000 000 Kč", čímž dochází ke zvýšení limitu obratu při zrušení registrace plátce z moci úřední na 2 000 000 Kč.

- V § 106b odst. 1 písm. a) bodě 1 se částka "1 000 000 Kč" nahrazuje částkou "2 000 000 Kč", čímž dochází ke zvýšení limitu obratu při zrušení registrace plátce na žádost na 2 000 000 Kč.

- V § 106b odst. 3 písm. b) se částka "250 000 Kč" nahrazuje částkou "500 000 Kč", čímž dochází ke zvýšení limitu obratu při zrušení registrace plátce podle § 6b nebo § 6e na žádost na 500 000 Kč.

Další přechodná ustanovení

- V čl. II bodu 1 přechodných ustanovení je stanoveno, že v případě rozhodného období podle § 6 odst. 1, § 106 odst. 2 písm. b) bodu 1, § 106b odst. 1 písm. a) bodu 1 a § 106b odst. 3 písm. b) ZDPH zákona č. 235/2004 Sb., ve znění účinném přede dnem 1. 1. 2023, které skončilo přede dnem 1. 1. 2023, se splnění podmínky podle § 6 odst. 1, § 106 odst. 2 písm. b) ZDPH bodu 1, § 106b odst. 1 písm. a) ZDPH bodu 1 a § 106b odst. 3 písm. b) ZDPH zákona č. 235/2004 Sb., ve znění účinném přede dnem 1. 1. 2023, posuzuje podle zákona č. 235/2004 Sb., ve znění účinném přede dnem 1. 1. 2023. Toto přechodné ustanovení jednoduše řečeno stanovuje, že pokud vymezené rozhodné období skončilo přede dnem 1. 1. 2023, tak se ve výše uvedených ustanoveních posuzuje dosavadní (nezměněný) limit obratu. Pokud rozhodné období skončilo po 1. 1. 2023, tak se ve výše uvedených ustanoveních posuzuje nový limit obratu.

Toto platí ale pouze v případě, že neplatí speciální přechodná ustanovení čl. II pod body 2 až 5 a 8 až 10, která obsahují nové zvýšené limity obratu, a která mají před bodem 1 přechodných ustanovení přednost!

- V čl. II bodu 2 přechodných ustanovení je stanoveno, že osoba povinná k dani se dnem 1. ledna 2023 nestane plátcem podle § 6 ZDPH, ve znění účinném přede dnem 1. 1. 2023, a nemá povinnost podat do 15. prosince 2022 přihlášku k registraci podle § 94 odst. 1 zákona o DPH, ve znění pozdějších předpisů, pokud její obrat podle § 4a zákona o DPH, ve znění pozdějších předpisů, přesáhl 1 000 000 Kč, ale nepřesáhl 2 000 000 Kč

a) za 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců bezprostředně předcházejících měsíci prosinec 2022, nebo

b) za období předcházející měsíci prosinec 2022, ve kterém byla osobou povinnou k dani, pokud se stala osobou povinnou k dani po 1. prosinci 2021.

- V čl. II bodu 3 přechodných ustanovení je potom stanoveno, že osoba podle bodu 2, která podala do dne nabytí účinnosti tohoto ustanovení (tj. do 2. 12. 2022!) přihlášku k registraci podle § 94 odst. 1 zákona o DPH, ve znění pozdějších předpisů, se stane plátcem podle § 6 ZDPH, ve znění účinném přede dnem 1. 1. 2023, pouze v případě, že úmysl stát se takovým plátcem potvrdí sdělením správci daně do 15. prosince 2022.

- V čl. II bodu 4 přechodných ustanovení je stanoveno, že osoba povinná k dani se dnem 1. února 2023 nestane plátcem podle § 6 ZDPH, ve znění účinném přede dnem 1. 1. 2023, a nemá povinnost podat do 15 dnů po skončení měsíce prosinec 2022 přihlášku k registraci podle § 94 odst. 1 zákona o DPH, ve znění pozdějších předpisů, pokud její obrat podle § 4a zákona o DPH, ve znění pozdějších předpisů, přesáhl 1 000 000 Kč, ale nepřesáhl 2 000 000 Kč

a) za 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců bezprostředně předcházejících měsíci leden 2023, nebo

b) za období předcházející měsíci leden 2023, ve kterém byla osobou povinnou k dani, pokud se stala osobou povinnou k dani po 1. lednu 2022.

- V čl. II bodu 5 přechodných ustanovení je potom stanoveno, že osoba podle bodu 4, která podala do dne nabytí účinnosti tohoto ustanovení (tj. do 2. 12. 2022!) přihlášku k registraci podle § 94 odst. 1 zákona o DPH, ve znění pozdějších předpisů, se stane plátcem podle § 6 ZDPH, ve znění účinném přede dnem 1. 1. 2023, pouze v případě, že úmysl stát se takovým plátcem potvrdí sdělením správci daně do 16. ledna 2023.

- V čl. II bodu 8 přechodných ustanovení je stanoveno, že plátce, který má sídlo v tuzemsku a který není skupinou, může do 8. 12. 2022 požádat o zrušení registrace, pokud jeho obrat podle § 4a zákona o DPH, ve znění pozdějších předpisů, přesáhl 1 000 000 Kč, ale nepřesáhl 2 000 000 Kč

a) za 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců bezprostředně předcházejících dni nabytí účinnosti tohoto ustanovení, tj. dni 3. 12. 2022, nebo

b) za období předcházející kalendářnímu měsíci nabytí účinnosti tohoto ustanovení, tj. měsíci prosinec 2022, ve kterém byl osobou povinnou k dani, pokud se stal osobou povinnou k dani po 1. 12. 2021.

- V čl. II bodu 9 přechodných ustanovení je stanoveno, že plátce podle § 6b nebo § 6e zákona o DPH, ve znění pozdějších předpisů, může do 8. 12. 2022 požádat o zrušení registrace, pokud jeho obrat podle § 4a zákona o DPH, ve znění pozdějších předpisů, přesáhl 250 000 Kč, ale nepřesáhl 500 000 Kč

a) za 3 po sobě jdoucí kalendářní měsíce bezprostředně předcházející dni nabytí účinnosti tohoto ustanovení, tj. dni 3. 12. 2022, nebo

b) za období předcházející dni nabytí účinnosti tohoto ustanovení, tj. dni 3. 12. 2022, ve kterém byl osobou povinnou k dani, pokud se stal osobou povinnou k dani po 1. 9. 2022.

- V čl. II bodu 10 přechodných ustanovení je potom stanoveno, že plátce, který podle bodu 8 nebo 9 podal žádost o zrušení registrace, přestává být plátcem dnem následujícím po dni oznámení rozhodnutí, kterým je mu zrušena registrace, nejdříve však dnem 1. 1. 2023.

Protože nově bude možno vstoupit od 1. 1. 2023 do paušálního režimu s příjmy ze samostatné činnosti podle § 7 ZDP až do výše 2 000 000 Kč za rok 2022, přičemž i nadále je v § 2a ZDP jednou z podmínek pro vstup do paušálního režimu to, že poplatník k 1. 1. 2023 není plátcem daně z přidané hodnoty a nemá registrační povinnost k dani z přidané hodnoty, s výjimkou registrační povinnosti identifikované osoby, je smyslem výše uvedených přechodných ustanovení v bodech 2 a 4, aby u osob povinných k dani byla tato podmínka splněna, i když obrat podle § 4a zákona o DPH u nich za sledované období přesáhl 1 000 000 Kč, ale nepřesáhl 2 000 000 Kč a plátcům zase bylo v situacích uvedených v bodech 8 a 9 výše uvedených přechodných ustanovení umožněno požádat o zrušení registrace plátce v termínu do 8. 12. 2022.

ZMĚNA ZÁKONA O DANÍCH Z PŘÍJMŮ

V zákoně č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále "ZDP"), dochází k následujícím změnám:

Poplatník v paušálním režimu (§ 2a)

- Změna u podmínek v § 2a odst. 1 ZDP pro vstup do paušálního režimu od prvního dne zdaňovacího období (tj. aktuálně od 1. 1. 2023) pro poplatníka, který samostatnou činnost podle § 7 ZDP již vykonává:

- ve zdaňovacím období bezprostředně předcházejícím rozhodnému zdaňovacímu období (tj. aktuálně v roce 2022) nepřesáhl rozhodné příjmy pro zvolené pásmo paušálního režimu (tato podmínka nahrazuje podmínku, že neměl příjmy ze samostatné činnosti převyšující 1 000 000 Kč),

- podá správci daně oznámení o vstupu do paušálního režimu, ve kterém si zvolí pásmo paušálního režimu.

- V novém § 2a odst. 5 je stanoveno, že rozhodnými příjmy pro

a) první pásmo paušálního režimu jsou příjmy ze samostatné činnosti do výše

1. 1 000 000 Kč, a to bez ohledu na to, z jaké samostatné činnosti plynou,

2. 1 500 000 Kč, pokud alespoň 75 % příjmů ze samostatné činnosti poplatníka tvoří příjmy, k nimž lze uplatnit výdaje ve výši 80 % z příjmů nebo 60 % z příjmů, a

3. 2 000 000 Kč, pokud alespoň 75 % příjmů ze samostatné činnosti poplatníka tvoří příjmy, k nimž lze uplatnit výdaje ve výši 80 % z příjmů,

b) druhé pásmo paušálního režimu jsou příjmy ze samostatné činnosti do výše

1. 1 500 000 Kč, a to bez ohledu na to, z jaké samostatné činnosti plynou, a

2. 2 000 000 Kč, pokud alespoň 75 % příjmů ze samostatné činnosti poplatníka tvoří příjmy, k nimž lze uplatnit výdaje ve výši 80 % z příjmů nebo 60 % z příjmů, a

c) třetí pásmo paušálního režimu jsou příjmy ze samostatné činnosti do výše 2 000 000 Kč, a to bez ohledu na to, z jaké samostatné činnosti plynou.

Pokud tedy chce být poplatník od 1. 1. 2023 poplatníkem v paušálním režimu, tak novou podmínkou je to, že v roce 2022 nepřesáhl rozhodné příjmy pro zvolené pásmo paušálního režimu (tj. toho pásma, do kterého vstupuje od 1. 1. 2023, což musí do 10. 1. 2023 oznámit správci daně – výjimka viz níže). Poplatník si zvolí vstup do jednoho ze tří pásem paušálního režimu tak, aby tuto podmínku dodržel (přitom testuje u svých příjmů za rok 2022 § 7 odst. 7 ZDP a porovnává je s příjmy pro zvolené pásmo).

- V čl. IV bodu 2 přechodných ustanovení je stanoveno, že na poplatníka, který byl poplatníkem v paušálním režimu k  31. prosinci 2022 a nepřestal jím být uplynutím 31. prosince 2022, se hledí, jako by k 1. lednu 2023 zvolil první pásmo paušálního režimu, pokud nepodá oznámení o změně zvoleného pásma paušálního režimu pro zdaňovací období kalendářního roku 2023. Pokud tedy takový poplatník chce být od 1. 1. 2023 v jiném pásmu paušálního režimu než v prvním pásmu, musí podat správci daně oznámení o změně zvoleného pásma paušálního režimu podle nového § 38lda, a to do 10. 1. 2023!

- V čl. IV bodu 3 přechodných ustanovení je stanoveno, že poplatník, který podal žádost o zrušení registrace k dani z přidané hodnoty podle čl. II bodu 8 nebo 9 a kterému nebylo oznámeno rozhodnutí, kterým je mu zrušena registrace, do 31. prosince 2022, se pro účely paušálního režimu od 1. ledna 2023 nepovažuje za plátce daně z přidané hodnoty, pokud je poplatníkovi oznámeno rozhodnutí, kterým mu je zrušena registrace, do 16. ledna 2023. U ostatních podmínek uvedených v § 2a odst. 1 ZDP pro vstup do paušálního režimu totiž změna není. To mimo jiné i nadále znamená, že k 1. 1. 2023 poplatník nesmí být plátcem DPH, a proto je v návaznosti na změny v zákoně o DPH (viz text výše) v ZDP i toto přechodné ustanovení.

- Změna u podmínek v § 2a odst. 2 ZDP pro vstup do paušálního režimu od prvního dne kalendářního měsíce, ve kterém tuto činnost zahajuje, pro poplatníka, který zahajuje samostatnou činnost podle § 7 ZDP:

- v části rozhodného zdaňovacího období přede dnem zahájení této činnost nevykonával činnost, ze které plynou příjmy ze samostatné činnosti,

- v části rozhodného zdaňovacího období přede dnem zahájení této činnosti měl pouze

1. příjmy od daně osvobozené,

2. příjmy, které nejsou předmětem daně,

3. příjmy, ze kterých je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně,

4. příjmy z kapitálového majetku, příjmy z nájmu a ostatní příjmy, pokud se nejedná o příjmy podle bodů 1 až 3 a pokud celková výše těchto příjmů nepřesáhne 50 000 Kč.

§ 2a odst. 2 ZDP se tedy od roku 2023 nově vztahuje pouze na poplatníky, kteří v daném zdaňovacím období ještě činnost, ze které plynou příjmy ze samostatné činnosti podle § 7 ZDP nevykonávali. Dále se změnila částka limitu příjmů podle § 8, § 9 a § 10 ZDP z 15 000 Kč na 50 000 Kč v návaznosti na změnu v § 38g odst. 1 ZDP. U ostatních podmínek uvedených v § 2a odst. 2 ZDP změna není.

- V novém § 2a odst. 3 je stanoveno, že poplatník, který přestal být poplatníkem v paušálním režimu z důvodu, že přerušil činnost, ze které plynou příjmy ze samostatné činnosti, a ve stejném zdaňovacím období tuto činnost znovu zahajuje, je poplatníkem ve stejném pásmu paušálního režimu jako před přerušením této činnosti od prvního dne kalendářního měsíce, ve kterém tuto činnost znovu zahajuje. Děje se tak automaticky ze zákona, poplatník je povinen toto oznámit správci daně podle § 38lc odst. 3 ZDP.

- V novém § 2a odst. 4 se stanovují pravidla pro změnu zvoleného pásma paušálního režimu. Ke změně zvoleného pásma paušálního režimu může dojít až od prvního dne bezprostředně následujícího zdaňovacího období a to za podmínek uvedených v tomto ustanovení.

- Změna v § 2a odst. 8 písm. a) bodu 1 – nově poplatník přestává být poplatníkem v paušálním režimu uplynutím zdaňovacího období, ve kterém přesáhl rozhodné příjmy pro zvolené pásmo paušálního režimu, ledaže je jeho daň rovna paušální dani (kdy je daň poplatníka rovna paušální dani vyplývá ze změn v § 7a ZDP).

Paušální daň (§ 7a)

- V § 7a odst. 1 písm. a) a b) dochází ke změně a nově bude platit, že daň poplatníka, který je na konci zdaňovacího období poplatníkem v paušálním režimu, je rovna paušální dani, pokud tento poplatník v tomto zdaňovacím období

a) rozhodné příjmy pro zvolené pásmo paušálního režimu

1. nepřesáhl, nebo

2. přesáhl, ale nepřesáhl rozhodné příjmy pro vyšší pásmo paušálního režimu a podá správci daně oznámení o jiné výši paušální daně na její výši odpovídající tomuto pásmu paušálního režimu, (oznámení podle nového § 38ldb)

b) vedle rozhodných příjmů má pouze

1. příjmy od daně osvobozené,

2. příjmy, které nejsou předmětem daně,

3. příjmy,

Nahrávám...
Nahrávám...