3.3.2
Závislý distributor
Ing. Michal Jelínek Ph.D.
Závislý distributor je obvykle založen nadnárodní skupinou podniků za účelem distribuce zboží, které skupina vyrábí. Veškerou nebo převážnou část nákladů na prodané zboží závislého distributora tvoří transferová cena. Závislý distributor si nemůže vybrat, jaké zboží bude nakupovat a prodávat, protože vystupuje jako obchodní zástupce své skupiny a je oprávněn prodávat pouze její výrobky/zboží. Zpravidla je zodpovědný pouze za lokální marketing, který se řídí globální marketingovou strategií skupiny.
Co se týče distribuční sítě, obvykle se vyskytují dva druhy závislých distributorů. Jedni, kteří si budují vlastní síť prodejen. Jedná se typicky o distributory oblečení (např. Zara). Častěji se vyskytují závislí distributoři, jejichž úkolem je dostat jejich zboží na pulty obchodních řetězců. Takoví závislí distributoři nemají vlastní prodejny, ale tým obchodních zástupců, kteří vyjednávají podmínky prodeje svého zboží s konečnými prodejci (např. Nestlé).
Závislí distributoři jsou nejčastěji odměňování na bázi marže z prodeje zboží, tj. prostřednictvím metody ceny při opětovném prodeji. Pokud nejsou dostupná data o hrubé marži srovnatelných nezávislých distributorů, pak je transferová cena závislých distributorů určena obvykle transakční metodou čistého rozpětí založenou na výnosech.
Tabulka níže uvádí typický funkční a rizikový profil smluvního výrobce.