dnes je 27.12.2024

Input:

Smluvní výrobce

1.12.2017, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 6 minut

3.2.2
Smluvní výrobce

Ing. Michal Jelínek Ph.D.

Smluvní výrobci jsou typicky společnosti založené nadnárodní skupinou za účelem výroby konkrétního výrobku, resp. portfolia výrobků. Sami nerozhodují o tom, co budou vyrábět a v jakém objemu, ale jsou v těchto aspektech rozhodování odkázáni na mateřskou společnost nebo jinou ovládající osobu. Zpravidla neprovádějí výzkum a vývoj, ale výsledky výzkumu a vývoje získávají od mateřské společnosti. V této souvislosti je vhodné podotknout, že smluvní výrobci mohou a někdy také vykonávají výzkumné a vývojové činnosti pro své mateřské společnosti či svou skupinu jako celek. Konají tak ale jako smluvní poskytovatelé výzkumu a vývoje, jednají tedy na pokyn a dle zadání skupiny a veškeré náklady na výzkum a vývoj mají od skupiny uhrazeny.

Smluvní výrobci nevykonávají žádné prodejní ani marketingové aktivity v rámci transakcí se spojenými osobami, ve kterých vystupují jako smluvní výrobci. Jak bylo uvedeno výše, funkční profil se neurčuje za společnost jako celek, ale v každé transakci zvlášť. Je proto běžné, že u smluvních výrobců nalezneme marketingové oddělení, tým obchodních zástupců a vybudovanou distribuční síť. Tedy takové skutečnosti, které bychom u smluvního výrobce neočekávali. Je totiž obvyklé, že smluvní výrobci (tedy výrobci, kteří jsou smluvní ve vztahu ke své mateřské společnosti nebo jiné spojené osobě) vykonávají plnohodnotné výrobní a prodejní funkce ve vztahu k nezávislým odběratelům.

Pokud se například americká nadnárodní skupina rozhodne zřídit smluvní výrobu v České republice za účelem produkce výrobků pro svou americkou mateřskou společnost, může zároveň vedení nově založené české výrobní společnosti pověřit také prodejem výrobků na českém, potažmo evropském trhu. Taková společnost pak krom smluvní výroby pro svou americkou mateřskou společnost bude vystupovat jako plnohodnotný výrobce vůči svým odběratelům třetím stranám, které získala vlastní obchodní a marketingovou činností. Tato společnost pak ve vztahu k mateřské společnosti vystupuje jako smluvní výrobce v pozici limited risk, zatímco vůči třetím stranám je v pozici plnohodnotného výrobce, tj. full risk. Tato skutečnost se také odráží v cenové politice podniku. Zatímco mateřské společnosti budou ceny kalkulovat nejpravděpodobněji na bázi metody nákladů a přirážky, ceny vůči nezávislým odběratelům jsou určovány cenovým vyjednáváním na volném trhu.

Tabulka níže uvádí typický funkční profil čistého smluvního výrobce.

Legenda:

0 % smluvní výrobce / mateřská společnost nevykonává funkci
25 % smluvní výrobce / mateřská společnost se na výkonu funkce podílí v menší míře
50 % smluvní výrobce / mateřská společnost se na výkonu funkce podílí ve srovnatelné míře jako druhá strana transakce
75 % smluvní výrobce / mateřská společnost participuje na výkonu funkce ve větší míře než druhá strana transakce
100 % smluvní výrobce / mateřská společnost vykonává funkci samostatně


FUNKCE Smluvní výrobce Mateřská společnost Komentář
Výzkum a vývoj


vykonává činnost výzkumu a vývoje 25 % 75 % Činnost výzkumu a vývoje vykonává mateřská společnost, popř. jej jako smluvní poskytovatel realizuje smluvní výrobce.
nese náklady na výzkum a vývoj 0 % 100 % Náklady na výzkum a vývoj nese mateřská společnost. V některých případech může výzkum a vývoj vykonávat smluvní výrobce, nicméně náklady na výzkum a vývoj vždy ponese mateřská společnost.
vlastní výsledky výzkumu a vývoje (patenty, specifické a unikátní know-how, design atd.) 0 % 100 % Výsledky výzkumu a vývoje vlastní mateřská společnost i přesto, že jej vykonává smluvní výrobce.
odpovědnost za ochranu duševního vlastnictví 0 % 100 % Odpovědnost za ochranu duševního vlastnictví nese mateřská společnost.
použití výsledků výzkumu a vývoje
ve výrobě
100 % 0 % Výsledky výzkumu a vývoje v dané transakci ve výrobě používá smluvní výrobce.
Pořizovací aktivity (Nákupní funkce)


vyjednává a uzavírá smlouvy s dodavateli 50 % 50 % Smlouvy s dodavateli mohou být uzavírány jak smluvním výrobcem, tak mateřskou společností, bude vždy záviset na dohodě obou stran.
stanovuje potřebu materiálu 50 % 50 % Potřebu materiálu může stanovovat jak smluvní výrobce, tak mateřská společnost, bude vždy záviset na dohodě obou stran.
skladuje materiál 100 % 0 % Materiál potřebný k výrobě skladuje smluvní výrobce.
Nahrávám...
Nahrávám...