3.4.1
Poskytovatel služeb rutinního charakteru
Ing. Michal Jelínek Ph.D.
Rutinními službami se rozumí činnosti, které pro své podnikání potřebuje každá fungující společnost, ačkoliv přímo nesouvisí s jejím hlavním předmětem podnikání. Z důvodu snižování nákladů se společnosti stále častěji rozhodují koncentrovat se na svou hlavní činnost a vedlejší činnosti delegují na externí specializované subjekty. Tato metoda, tzv. outsourcing, se rozšířila v 70. a 80. letech minulého století a stala se nedílnou součástí podnikových procesů většiny velkých mezinárodních společností.
Outsourcing bývá nejčastěji využíván v následujících oblastech:
• Informační technologie
• Stravování
• Ostraha objektů
• Public relations
• Obchod
• Výzkum a vývoj
• Účetnictví
• Úklid a údržba prostor
• Personální řízení
• Marketing
• Logistika
Společnost, která poskytuje outsourcing, je považována za poskytovatele služeb rutinního charakteru. Díky specializaci je možné tyto činnosti provádět s nižšími náklady a vyšší kvalitou, což lze považovat za hlavní výhodu outsourcingu. Mezi základní nevýhody patří horší kontrolovatelnost či vyšší riziko úniku tajných informací.
Poskytovatele služeb rutinního charakteru lze rozdělit na 3 obecné skupiny:
• smluvní poskytovatel služeb,
• poskytovatel sofistikovaných služeb,
• centrum sdílených služeb.
Rozdíl mezi smluvním…