Nahoru1. Daňový režim zaměstnaneckých výhod od r. 2007
K zásadním změnám, které umožnily zahrnovat do daňově
uznatelných nákladů (výdajů) různá plnění na pracovní a sociální podmínky
vynaložené na práva zaměstnanců vyplývající z kolektivních smluv nebo z
vnitřního předpisu zaměstnavatele anebo z pracovních a jiných smluv, pokud ZDP
anebo jiný zákon nestanoví jinak, došlo již s účinnosti od 1. 1. 2007, a to
úpravou zavedenou v ust. § 24 odst. 2 písm.
j) bod 5 ZDP.
Základním předpokladem této bezesporu revoluční právní
úpravy je ale akceptace principu tzv. daňové triády. Tzn. že se jedná
- až na stanovené výjimky - o zdanitelné příjmy zaměstnanců, ze kterých je také
placeno pojistné na veřejnoprávní pojištění. Významným opatřením ze strany
Ministerstva financí pak bylo přijetí poměrně velice široké interpretace
pojmu sociální podmínky, ke které bylo přistoupeno již v průběhu roku
2007. Podle této nové interpretace lze sem zahrnovat prakticky všechno, co
souvisí se životními potřebami zaměstnanců.
2. Vypuštění vybraných ustanovení limitujících daňovou
uznatelnost některých zaměst. výhod počínaje zdaň. obdobím od r. 2008
Novelou ZDP se od roku 2008 rozšiřuje prostor pro
daňovou uznatelnost vybraných plnění poskytovaných zaměstnavatelem zaměstnancům
formou zaměstnaneckých výhod. U zaměstnavatelů dochází k vypuštění vybraných
ustanovení limitujících daňovou uznatelnost výdajů (nákladů) vynakládaných:
na svoz zaměstnanců -
§ 24 odst. 2 písm. zg) ZDP
(motorovými vozidly určenými pro přepravu 10 a více osob),
na příspěvky na penzijní připojištění se státním
příspěvkem -
§ 24 odst. 2 písm. zj) ZDP (3 %
ročního limitu vázáného na úhrn vyměřovacích základů zaměstnance pro pojistné
na sociální zabezpečení),
na pojistné zaplacené na soukromé životní pojištění -
§ 24 odst. 2 písm. zo) ZDP (ročního
limitu ve výši 8 000 Kč na zaměstnance),
na přechodné ubytování zaměstnanců -
§ 24 odst. 2 písm. zu) ZDP
(měsíčního limitu ve výši 3 500 Kč na zaměstnance a výjimky týkající se
ubytování v rodinném domě nebo bytě zajištěném zaměstnavatelem).
Tyto zaměstnanecké výhody budou nově daňově uznatelné
pouze za podmínek stanovených v
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5
ZDP, tzn. budou-li poskytovány výslovně na základě ujednání v kolektivní
smlouvě, pracovní nebo jiné smlouvě anebo podle vnitřního předpisu
zaměstnavatele a v souladu s ostatními ustanoveními ZDP a s jinými zákony.
Daňové zvýhodnění těchto plnění je nově výslovně řešeno pouze na straně
zaměstnance, a to formou daňového osvobození konkrétního plnění do stanovené
částky (limitu) v
§ 6 odst. 9 ZDP - např. u
přechodného ubytování do výše 3 500 Kč měsíčně a u penzijního připojištění a
soukromého životního pojištění do úhrnného ročního limitu ve výši 24 000 Kč. Do
kategorie příjmů osvobozených od daně z příjmů ze závislé činnosti však nadále
nepatří částky vynaložené na dopravu zaměstnanců do zaměstnání a ze
zaměstnání.
Z důvodu zachování plné daňové uznatelnosti výdajů
(nákladů) na přechodné ubytování se pak v §
25 odst. 1 písm. k) ZDP stanovilo, že při splnění zákonem
stanovených podmínek jsou výdaje (náklady) na přechodné ubytování plně
uznatelné, tj. bez ohledu na dosažené příjmy v těchto zařízeních (podle tohoto
ustanovení totiž nemohou být daňově uznatelným výdajem ztráty z provozu
zařízení určených k uspokojování potřeb zaměstnanců nebo jiných osob, např. u
rekreačních a sportovních zařízení).
Nahoru3. Zachování daňových výhod navrhovaných ke zrušení
Bylo upuštěno od zrušení ustanovení, které v
§ 24 ZDP stanoví podmínky pro daňovou
uznatelnost nákladů (výdajů) vynakládaných zaměstnavatelem na závodní
stravování zaměstnanců (přestože se jedná o příjmy u zaměstnanců zcela
osvobozené od daně z příjmů). V
§ 6 odst. 9 ZDP bylo ponecháno
daňové osvobození nepeněžního zvýhodnění poskytovaného zaměstnavatelem
provozujícím veřejnou dopravu osob svým zaměstnancům a jejich rodinným
příslušníkům formou tzv. režijních jízdenek (i když taková plnění
zaměstnavatelé zabývající se jinou činností svým zaměstnancům poskytovat
nemohou). Bylo také upuštěno od zrušení daňového osvobození nepeněžních plnění
poskytovaných zaměstnavatelem zaměstnancům z FKSP [§ 6 odst. 9 písm. d) ZDP].
4. Omezení daňové uznatelnosti u vybraných zaměstnaneckých
výhod počínaje zdaňovacím období od r. 2008
Reformní novelou se od r. 2008 omezuje daňová
uznatelnost výdajů vynakládaných zaměstnavatelem na některá vybraná plnění,
která jsou u zaměstnanců od daně z příjmů ze závislé činnosti osvobozena v
§ 6 odst. 9 ZDP, tzn. že tato
plnění nemohou být daňově uznatelná ani za podmínek stanovených v
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP.
Jedná se o novou úpravu v těchto ustanoveních:
v
§ 25 odst. 1 písm. h) ZDP, podle
kterého nejsou daňově uznatelné částky vynaložené zaměstnavatelem na
nepeněžní plnění poskytovaná zaměstnancům ve formě příspěvku na kulturní pořady
a sportovní akce, dále spočívající v možnosti používat rekreační, zdravotnická
a vzdělávací zařízení, předškolní zařízení, závodní knihovny, tělovýchovná a
sportovní zařízení [s výjimkou zařízení uvedených v
§ 24 odst. 2 písm. j) bodech 1 až
3]; a půjde-li o poskytnutí rekreace včetně zájezdu, které je u
zaměstnance osvobozeno od daně podle
§ 6 odst. 9 písm. d)
ZDP [tj. jen do výše 20 000 Kč ročně za každého zaměstnance s tím, že v
tomto případě částky nad stanovený limit mohou být…