dnes je 22.12.2024

Input:

Kontrolní hlášení - vzorový příklad

25.3.2021, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 30 minut

Kontrolní hlášení – vzorový příklad

Ing. Jan Ambrož, Mgr. Radmila Kulková

Úvod

Obecná pravidla týkající se kontrolního hlášení jsou rozebrána ve stejnojmenném článku.

Právní úprava

Ustanovení týkající se kontrolního hlášení ("KH") nalezneme v §§ 101c až 101k ZDPH. V textu se odkazujeme, není-li uvedeno jinak, na paragrafy platného znění zákona o dani z přidané hodnoty

Obsah kontrolního hlášení

Podle textu zákona o DPH bychom kontrolní hlášení nesestavili. Obdobně jako i pro většinu jiných daňových tvrzení ani pro KH není jeho obsah určen zcela výčtovým způsobem přímo v zákoně. Bylo by to pro praxi značně nepružné.

Na druhé straně je však přímo v zákoně o DPH uveden limitní okruh údajů, které může správce daně vyžadovat, resp. které musí plátce v KH uvést. Kromě obecných náležitostí podání musí plátce vyplnit:

  • své identifikační a kontaktní údaje,

  • údaje týkající se plnění a úplat, pokud tato plnění a úplaty zakládají povinnost podat kontrolní hlášení,

  • údaje týkající se uplatnění nároku na odpočet daně a

  • identifikační údaje odběratele nebo dodavatele.

"Tiskopis"/Formulář

Jde o formulářové podání, které se podává povinně výhradně elektronicky, tzn. datovou zprávou, která musí mít předepsaný formát a strukturu. Tyto položky jsou vymezeny pokynem GFŘ, aktuálně zcela novým pokynem č. 48 ze dne 31. 12. 2020, kde je i pro kontrolní hlášení odkaz na příslušný XML formát a XDS schéma.

Struktura uvedená v tomto pokynu pro kontrolní hlášení v zásadě odpovídá stavu "formuláře" KH, jak byla ve stavu od poslední větší změny, tj. od 1. 10. 2019.

Také pro kontrolní hlášení vydává Finanční správa pokyny k vyplnění, které byly naposledy aktualizovány dodatkem k 5. lednu 2021. Platné znění celého textu těchto Pokynů, ale i soubory s výčtem změn provedených v té které verzi, jsou k dispozici na stránkách Finanční správy. Uvádíme pouze přehled některých změn podle zveřejněného sdělení Finanční správy, dále v textu k vybraným komentovaným částem tiskopisu – viz "Novinka" (na další úpravy, formálního rázu není nutné zvlášť upozorňovat).

Změny v Pokynech ke kontrolnímu hlášení z ledna 2021 nebyly rozsáhlé (reagovaly mj. na dopad Brexitu v DPH a také např. drobné změny v uvádění kontaktních informací pro účely KH). Více úprav bylo provedeno v návaznosti na novelu zákona o DPH účinnou od 1. 4. 2019.

Velký rozsah úprav kontrolního hlášení v roce 2019 se týkal oprav základu daně u nedobytných pohledávek, proto jsou v pokynech k dispozici doplněné vzorové příklady.

Pokyny k vyplnění kontrolního hlášení obsahují nejen popis pro vyplnění jednotlivých položek KH, je v části druhé. Vysvětlivky k vybraným položkám kontrolního hlášení a zejména pak části třetí Obsahová část kontrolního hlášení. V úvodní části nalezneme zde i obecné informace k institutu KH jako takovému (např. způsobu podávání, lhůty u KH, vykazování oprav, reakcí na výzvy u KH, následky nesplnění povinností).

Výklad

V dalším textu jsme se zaměřili na podrobný popis vyplňování formuláře kontrolního hlášení podle aktuální známé metodiky podle Pokynů. Postupně rozebíráme:

  • strukturu formuláře, včetně vazby na daňové přiznání k DPH (1),

  • parametry, používané údaje, DIČ, daňové doklady, evidenční číslo daňového dokladu ("DD"), den uskutečnění zdanitelného plnění ("DUZP") aj. (2),

  • kritérium 10 000 Kč – tzv. "Limit" (3).

V jednotlivých kapitolách naleznete vzorové příklady, jsou-li pro plátce Alfa, vstupují do komplexního příkladu, resp. vyplněného přiloženého kontrolního hlášení.

Ad 1) Struktura a obsah formuláře, příklady aj.

Uvádíme stručný popis koncepce formuláře (1.1), jednotlivých částí formuláře: záhlaví (1.2), část A (1.3) a B (1.4), kontrolní hodnoty (1.5).

1.1) Koncepce formuláře

Cíl zavedení kontrolního hlášení je zřejmý, jedná se především o křížové kontroly plnění s povinností přiznat daň v tuzemsku. To lze snadno dovodit z následující tabulky.

Plnění
Uskutečněná Přijatá Obsah
A1 B1 Přenos daňové povinnosti ("Reverse charge")
A2 - Pořízení zboží z EU, služby od osoby neusazené v ČR
A3 - Investiční zlato
A4 B2 Běžná tuzemská plnění
A5 B3 Další tuzemská plnění

Za jednotlivé části kontrolního hlášení si můžeme dosadit konkrétní řádky DAP se specifikací jednotlivých plnění, s výjimkou agregovaných hodnot v A5 a B3.

Kontrola českých plátců DPH – "křížová" vstup vs. výstup – má být zajištěna u tuzemského reverse charge (A1 vs. B1) a běžných zdanitelných plnění (A4 vs. B2). Naopak nebude v detailu možná u titulů zařazených do A5, resp. B3, viz další text.

Navíc je v kontrolním hlášení část údajů pro ověřování, které se jeví jako "jednostranné", nicméně pro komplexní vyhodnocování při správě daně jsou podstatné a potřebné: jde o údaje u vztahů s EU (A2) a investičního zlata (A3). Kontroly mohou samozřejmě probíhat i v rámci údajů vykazovaných plátcem v jeho daňovém přiznání a v KH za korespondující období.

Řada parametrů, jak vyplnit části A i B, není jednoduše (intuitivně) aplikovatelná, proto jim věnujeme kapitolu druhou a klíčové limitní hranici 10 000 Kč kapitolu třetí.

1.2) Záhlaví

K vyplnění úvodní strany formuláře není nutný podrobný výklad, jedná se o standardní identifikace subjektů, typ kontrolního hlášení atd.

Jiné sledované období

U plátců fyzických osob se může stát, že se nebude podávat kontrolní hlášení za "celé" období (měsíc/čtvrtletí). V záhlaví formuláře se vyplní "od-do" (např. u insolvence, v případě úmrtí), u nové registrace se uvede celé sledované období.

Kontaktní adresa a osoba

Zásadní je údaj v buňce h) e-mail, neboť na uvedenou adresu mohou být doručovány výzvy správy daní v případě, že plátce, popř. jeho zástupce, nemá datovou schránku (viz podrobný výklad v článku Kontrolní hlášení). Doplnit zde můžeme, pokud plátce sám má zpřístupněnu datovou schránku, ale jeho zástupce nikoli, pak s ohledem na § 41 odst. 1 DŘ, daňového řádu (doručování zástupci) je nutno (pokud chce zástupce komunikovat výzvy u KH přes email) uvést v kontrolním hlášení e-mail určený pro doručování výzev souvisejících s kontrolním hlášením a doručovat se bude na tento e-mail.

Musíme zdůraznit, že i v případě, že bude ve formuláři uveden e-mail, ale plátce (event. jeho zástupce pro KH) má zřízenu datovou schránku, bude (podle textu zákona musí být) doručováno do datové schránky, která – je-li u plátce zřízena – má přednost před e-mailovou adresou.

Formulář kontrolního hlášení obsahuje i kolonku pro uvedení "kontaktní osoby". Uvedením této osoby a využitím kontaktu správcem daně se může předejít zbytečným formalizmům a komplikacím.

Novinka

V této části Pokynu jsou opraveny některé formulace a odkazy. Je zpřesněna poznámka důležitá pro praxi, která zní:

  • "Pokud nemá plátce (ani jeho případný zástupce) zpřístupněnu datovou schránku, ani není sdělen e-mailový kontakt pro účely § 101g odst. 4 zákona o DPH, doručuje správce daně písemnosti vztahující se ke kontrolnímu hlášení v souladu s možnostmi definovanými daňovým řádem (§ 39 a související daňového řádu)."

Výzvy aj.

Opět odkazujeme na obecný článek, ve kterém popisujeme využití buněk:

  • číslo jednací výzvy, a

  • rychlá odpověď na výzvu.

Pro reakci na výzvu je zákonem (zatím) stanovena velmi krátká lhůta pěti kalendářních dnů!

Následné kontrolní hlášení

U následného kontrolního hlášení je třeba uvést i den zjištění důvodů pro podání následného KH. Připomínáme, že plátce má pro podání následného kontrolního hlášení pouze lhůtu pět pracovních dnů od zjištění důvodů pro jeho podání!

1.3) Část A – uskutečněná plnění

Uvádíme krátký obecný komentář včetně návaznosti na formulář daňového přiznání k DPH a vzorové příklady.

Část A1 = řádek 25 DP (část)

Jak ostatně vyplývá z nadpisu části A.1 kontrolního hlášení, zde uvádí plátce údaje k jednotlivým plněním, které uskutečnil v režimu tuzemské přenesené daňové povinnosti. Vyplňuje zde DIČ odběratele, číslo DD, datum DUZP, základ daně a kód předmětu plnění.

Aktualizovaný modul účetního programu pro kontrolní hlášení (dále "modul SW") by měl automaticky nabídnout volbu všech kódů plnění. Nejvíce frekventovaný bude např. kód "4" pro stavebně-montážní práce podle § 92e ZDPH.

Ve vazbě na DAP lze doplnit, že souhrn řádků vykazovaných v části A.1 KH koresponduje s řádkem 25 DAP.

Část A2 = řádky 3, 4 a 9 DP a také řádky 5 a 6, 12 a 13 daňového přiznání

V této části KH se uvádí přijatá zdanitelná plnění, u kterých plátci (coby příjemci) vznikla povinnost přiznat daň. Vykazují se zde transakce jako je o pořízení zboží v tuzemsku z jiného členského státu (§ 25 ZDPH), pořízení z JČS formou zjednodušeného postupu podle § 17 ZDPH, pořízení nového dopravního prostředku od osoby neregistrované k dani v JČS.

Dále sem k vyplnění spadají též plnění v podobě služeb poskytnutých plátci osobou neusazenou v ČR a s místem plnění v ČR podle § 9 odst. 1 zákona o DPH, dodání zboží s instalací aj.

Při pořízení zboží z EU se často stává, že je povinností přiznat daň, i když není k dispozici daňový doklad. V takových případech ponecháme buňku pro evidenční číslo dokladu prázdnou.

Vznikne-li rozdíl, nemusí se podávat následné kontrolní hlášení a opravu lze provést následovně:

  • do KH za období, kdy plátce obdržel daňový doklad, uvede jen rozdíl proti původním hodnotám (hodnotám v předchozím KH z doby, kdy neměl ještě daňový doklad),

nebo

  • v KH za období, kdy plátce obdržel daňový doklad, stornuje původní řádek a uvede se "nový" se všemi správnými hodnotami.

Kdyby se dodatečně příjemce plnění dozvěděl evidenční číslo daňového dokladu, ale k žádné jiné změně nedošlo, neuvádí v dalších kontrolních hlášeních žádnou informaci o evidenčním čísle.

DIČ dodavatele

Ve výjimečných případech nemusí být k dispozici ani DIČ dodavatele (VAT ID, tj. EU DIČ DPH), podle Pokynů se pak příslušná buňka ponechá prázdná.

Společnost Alfa musí odvést DPH na výstupu za leden 2021, protože přijala služby od německé právní kanceláře, osoby registrované k dani v jiném členském státě. S vyplněním části A2 kontrolního hlášení by neměla mít žádný problém, protože má k dispozici daňový doklad.

U jednotlivých plnění vykazovaných v části A2 se kromě DIČ poskytovatele (VAT ID), evidenčního čísla daňového dokladu (obě, pokud jsou k dispozici) uvádí datum povinnosti přiznat daň (viz § 24 a 25 ZDPH), základ daně (údaj z dokladu) a daň (dopočítá plátce).

Sazby DPH

Pokud je na daňovém dokladu více plnění v různých sazbách daně, musí být jednotlivé položky rozepsány samostatně podle sazeb, avšak do jednoho řádku KH.

Novinka

Také pro část A2 nalezneme v Pokynech drobná zpřesnění a též zásadní z důvodu Brexitu, k němuž jednak odkážeme na samostatný článek na téma DPH a Brexit a návazně zde si ocitujeme novou poznámku z Pokynů:

  • "...S ohledem na vystoupení Spojeného království z EU (BREXIT) od 1. 1. 2021 je v e-formuláři KH implementována možnost vyplnění VAT ID (DIČ DPH) pro Severní Irsko (tj. VAT ID s prefixem "XI" – pro plnění uskutečněná od 1. 1. 2021 a dále).".

Část A3 – DP ř. 26 (část)

Jestliže plátce realizuje zvláštní režim pro investiční zlato podle § 92 ZDPH s místem plnění v tuzemsku pro jiného plátce (nebo neplátce), u kterého má nárok na odpočet daně, musí plnění zařadit do této třetí části KH.

Jedná se o velmi specifické případy. Postup vyplnění je uveden včetně příkladu v Pokynech.

Část A4 = řádky 1, 2 DP (část)

Je jednou ze stěžejních částí formuláře KH; vykazují se zde uskutečněná zdanitelná plnění (resp. i přijetí úplaty) v tuzemsku s povinností poskytovatele přiznat daň, ale jen pokud:

  • je/jsou plnění na daňovém dokladu v celkové částce včetně DPH nad hranicí 10 000 Kč (tj. je nad limitem – blíže viz třetí kapitola) a současně pokud

  • jsou pro příjemce, který je plátcem DPH nebo osobou povinnou k dani-neplátce anebo právnickou osobu nepovinnou k dani,

  • všechny opravy podle § 46 a násl. ZDPH (opravy u tzv. nedobytných pohledávek), a to bez ohledu na částku opravy.

Zásadní u každého uskutečněného zdanitelného plnění je správné rozlišení, jestli patří do A4 nebo A5 (vyjma specifik A1A3), a to zpravidla podle výše uvedeného limitu.

Pro vysvětlení počítání limitu blíže viz kapitola třetí, a to i pro posuzování specifických případů např. u souhrnného daňového dokladu, u splátkového a platebního kalendáře.

Vypořádá-li se účetní společnosti Alfa zdárně s testováním limitu (kapitola třetí), převod běžných uskutečněných zdanitelných plnění ze záznamní evidence je snadný. Jednalo se např. o následující faktury/daňové doklady za plnění:

  • pro společnost Beta, faktura na 121 000 Kč (100 000 + 21 000),

  • pro společnost Nákup, celková částka faktury 363 000 Kč (300 000 + 63 000), a

  • pro společnost Novák a spol. (dříve "sdružení"), konkrétně pro pana Petráska, jakožto člena Společnosti (dříve účastník sdružení bez právní subjektivity), 60 500 Kč (50 000 + 10 500) DPH.

Všechna tato plnění podle uvedených dokladů vykáže společnost Alfa do části A4, vyplňují se údaje z daňového dokladu, přičemž platí: jeden řádek = jeden daňový doklad (není-li tam více různých typů plnění dle metodiky tiskopisu KH).

Společnost Alfa uskutečnila dále i prodej zboží pro neplátce pana Nováka za částku 24 200 Kč (20 000 + 4 200). Prodávající ví, že se jedná o fyzickou osobu podnikající – v dikci zákona o DPH osobu povinnou k dani (k dispozici je DIČ odběratele), ale která není registrována k DPH (ani jako osoba identifikovaná k dani).

Proto se plnění uvede do A4.

Plnění uskutečněná pro fyzické osoby nepovinné k dani se vykazují do části A5 bez ohledu na částku plnění, tj. i pokud přesáhla limit 10 000 Kč.

V jiném případě byl uskutečněn stejný prodej zboží, ale kupujícím byla fyzická osoba, pan Nováček, posouzena jako opravdová osoba nepovinná k dani. Částku za plnění 24 200 Kč zařadíme do části A5 KH.

Je však jasné, že ne vždy bude klasifikace takových plnění jednoduchá. Plátce bude vycházet z jemu dostupných informací – pokud jde o nákup v maloobchodě, kdy kupující neposkytne DIČ, je zde důvodný předpoklad (má se za to), že jde o nákup uskutečněný osobou nepovinnou k dani.

Vykazování oprav v části A4

Při řešení oprav u nedobytných pohledávek musí plátce zohlednit nová pravidla účinná po novele zákona o DPH k 1. 4. 2019.

Novinka

Vykazování oprav u tzv. nedobytných pohledávek provádíme důsledně podle Pokynů, u nichž také došlo ke zpřesnění. Uvedeme si dva zpřesněné texty:

  • "V XML struktuře kontrolního hlášení věřitel v řádku kontrolního hlášení zároveň označí: "A“ – jedná se o opravu podle § 44 ZDPH ve znění do 31. 3. 2019 (defaultně pole přednastaveno "jako prázdné")."

  • "V XML struktuře kontrolního hlášení věřitel v řádku kontrolního hlášení zároveň označí: "P“ – jedná se o opravu podle § 46 a násl. ZDPH (defaultně pole přednastaveno "jako prázdné")."

Související kopie daňových dokladů, u kterých byla provedena tato oprava základu daně a daně nebo jejich seznam s povinnými náležitostmi (viz § 46e a § 46f odst. 2 ZDPH), musí být přiloženy k daňovému přiznání.

Oprava základu daně

Opravy podle § 42 ZDPH – v případě, že se původní opravované zdanitelné plnění vykazovalo v části A4, vykáže se do této části i oprava provedená podle § 42 ZDPH, ovšem pouze tehdy, pokud absolutní hodnota opravy přesáhla limit 10 000 Kč. Potom se zde uvádí rozdíl mezi opraveným a původním základem daně, popř. rozdíl mezi původní a opravenou daní.

Jiné standardní opravy základu (výše) daně se uvádí plusem ("vrubopis") nebo mínusem ("dobropis"), jestliže jsou v jednotlivém případě vyšší než 10 000 Kč včetně DPH. Viz výklad ve třetí části.

Zvláštní režim

Pro rozlišení plnění v tzv. zvláštním režimu cestovní služby (§ 89) anebo pro použité zboží (§ 90), které se rovněž vykazují v části A4, slouží samostatná buňka s kódy režimu plnění ("1" § 89 – zvl. režim pro cestovní službu, "2" § 90 – zvl. režim pro použité zboží. Kód "0" je pro běžná plnění). U zvl. režimů se uvádí základ daně a daň týkající se pouze přirážky, tj. údaje, které má plátce ve své evidenci pro účely DPH. Postupy a příklady jsou k dispozici v Pokynech.

Část A5 = řádky 1, 2 DP (část)

Jak vyplývá z předchozího textu, jakákoliv standardní uskutečněná tuzemská zdanitelná plnění, pokud nejsou zařazena do části A4, se vykazují jako součást souhrnné částky uváděné v části A5.

Obdobně se toto řeší při rozdělení přijatých plnění do části B2 a B3.

V části A5 se do jednoho řádku kumulativně za celé sledované období uvádí jednou částkou všechna zde vykazovaná plnění – souhrn základů daně a souhrn daně za tato plnění, a to v členění podle jednotlivých sazeb DPH.

Takto vykazovány jsou následující typy plnění:

  • zdanitelná plnění a opravy, které nepřekročí limit 10 000 Kč (s výjimkou oprav u Insolvence),

  • zdanitelné plnění, u něhož nebylo povinností vystavit daňový doklad (plnění pro osoby nepovinné k dani), ale plátce je povinen přiznat daň,

  • plnění s místem plnění v tuzemsku pro neusazené osoby, nebo zahraniční osoby, které nemají tuzemské DIČ (bez ohledu na limit),

  • "vlastní", na které se vystavuje doklad o použití.

Proto také jakýkoliv zjednodušený daňový doklad automaticky patří do A5 (u poskytovatele), resp. B3 (u příjemce plnění).

Paní účetní společnosti Alfa snadno připraví podklady pro vyplnění části A5 za leden 2021. Jedná se o údaje, které má k dispozici v záznamní evidenci, například:

  • za prodej neplátci – osobě nepovinné k dani, částka 12 100 Kč (10 000 + 2 100),

  • jeden doklad o použití, hodnota 24 200 (20 000 + 4 200).

DIČ

Důležité je vyhodnocení, zda jde o plnění pro osobu nepovinnou k dani.

V Pokynech je doporučen – uveden pragmatický přístup – není-li DIČ odběratele známé, plnění se (bez testování limitu) zařadí do A5.

Jak už bylo naznačeno výše v příkladech k části A4, plátce bude vycházet z jemu dostupných informací – pokud jde o nákup v maloobchodě, kdy kupující neposkytne DIČ, je zde důvodný předpoklad že jde o nákup osobou nepovinnou k dani (vykazuje se v části A5).

Protože poskytovatel plnění nemusí být schopen zjistit, jestli neplátce – fyzická osoba je/není osobou povinnou k dani, je naopak rozumné a důvodné v případech, kdy je vystaven běžný daňový doklad a je uvedeno DIČ odběratele (odběratel toto DIČ poskytne), plnění nad limit zařazovat do A4.

1.4) Část B – přijatá plnění

V tomto textu jen komentujeme několik teoretických zásad – všechny ale navazují "zrcadlovitě" na části A1 a A4, neboť jsou zdrojem plánovaných křížových kontrol.

Část B1 = řádky 10, 11 DP (část)

Jedná se o přijatý tuzemský reverse charge "na vstupu", tj. kde je plátce coby příjemce povinen přiznat daň.

Společnost Alfa obdržela daňový doklad související se stavební opravou kanceláří, zařadí ho do části B1 (příjemce musí přiznat daň na výstupu). Jedná se o částku 15 000 Kč bez DPH se základní sazbou daně. Den uskutečnění zdanitelného plnění je skutečně v lednu 2021.

Část B2 = řádky 40, 41 DP (část)

Tato část slouží k vykázání položek, které představují:

  • přijatá plnění (a poskytnuté úplaty na tato plnění), z nichž plátce uplatňuje nárok na odpočet DPH podle podmínek § 73 odst. 1. Obdobně jako v části A4 i zde platí, že do této části (B2) se uvádějí uvedená přijatá plnění, jen pokud je splněn limitu 10 000 Kč včetně DPH sumární hodnoty plnění uvedené na dokladu (k limitu viz dále třetí kapitola tohoto článku),

  • opravy podle § 74 ZDPH základu (výše) daně, pokud v sumě vč. DPH přesahují limit,

  • opravy u Insolvence (uvádí se zde bez limitu).

Opět je zde jednoznačné propojení (zrcadlovitě) na část A, konkrétně A4 u dodavatele.

Vyplnění této části (B2) také nepředstavuje pro společnost Gama žádný problém, jen se musí u zdanitelného plnění přijatého ve sledovaném období kontrolovat splnění obecných podmínek pro nárok na odpočet DPH.

Jde například o následující přijaté daňové doklady s částkami nad limit:

  • od společnosti Prodej, 121 000 Kč (100 000 + 21 000), DUZP 31. 12. 2020,

  • od firmy Zboží, částka 242 000 Kč (200 000 + 42 000), DUZP 20. 1. 2021, a

  • společnosti Služby, 36 300 Kč (30 000 + 6 300), DUZP 22. 1. 2021, a to v plné výši, přestože bude toto přijaté zdanitelné plnění v režimu krácení podle § 76 (vazba na uskutečňovaná osvobozená plnění).

Problém nemá paní účetní společnosti Gama ani se splátkovým kalendářem na přijatý finanční leasing serveru, lednová splátka je sice

Nahrávám...
Nahrávám...