Ing. Michal Jelínek Ph.D.
Komisionář je specificky legislativně upraven jak v českém obchodním zákoníku, tak v právních řádech většiny států světa. Komisionář jedná svým jménem, ale na účet komitenta. V případě prodeje zboží to znamená, že komisionář distribuuje zboží dodané od komitenta pod svým jménem, ale o zisku/ztrátě z prodeje tohoto zboží účtuje komitent. Komitent je tedy subjekt, který nese obchodní rizika související s prodejem zboží a je povinen komisionáři uhradit odměnu související s distribucí zboží.
Účetní zachycení transakcí mezi komisionářem a komitentem se liší dle jednotlivých zemí. V České republice se na základě Interpretace č. 7 Národní účetní rady o těchto transakcích účtuje tzv. podrozvahově, tj., o nákupu a prodeji zboží se účtuje na podrozvahových účtech namísto klasického výsledkového účtování na účtech 504 a 604. Takové účetní zachycení vyplývá z charakteru transakce a jejího právního stavu. Komisionář totiž nenabývá vlastnické právo ke zboží, které pro komitenta distribuuje. Z toho vyplývá také velmi omezený rizikový profil komisionáře. Z pohledu funkcí je profil komisionáře prakticky shodný se závislým distributorem, nicméně z pohledu rizik je komisionář oproti závislému distributorovi limitovanější především z důvodu, že nenabývá vlastnická práva k obchodovanému zboží.
Jen na okraj je vhodné podotknout, že v praxi se ještě vyskytují tzv. nákupní komise. To je případ, kdy komisionář pro komitenta nakupuje zboží, je tedy v pozici jakéhosi nákupčího. Častým případem je kombinace obou verzí komisionářského vztahu, v jejichž rámci komisionář vykonává jak nákupní, tak prodejní funkce.
Tabulka níže uvádí typický funkční profil komisionáře, který vykonává pro komitenta – mateřskou společnost – prodejní komisi.
Legenda: