Ing. Michal Jelínek Ph.D.
Další typickou transakcí ve skupině podniků je distribuce zboží. Distributoři jsou nadnárodními skupinami podniků zakládáni v zemích, kde chtějí realizovat prodeje své produkce a přeshraniční prodej přímo od výrobce/distributora usazeného v zahraničí již není dostatečně efektivní. Úkolem distributorů je na přiděleném trhu rozvíjet distribuční síť, vykonávat lokální marketingové činnosti a zajišťovat podporu svým zákazníkům. Základním aspektem distributora je, že nepřidává žádnou funkční hodnotu ke zboží, které obchoduje. Pouze jej nakoupí a v nezměněné podobě prodá dále. Distributoři jistě mohou zboží přebalit, dát mu dokonce novou značku a design obalu či související marketing, ale nezasahují do samotné podstaty zboží.
Z pohledu metodiky transferových cen rozlišujeme plnohodnotného distributora, závislého distributora a komisionáře. Stanovení transferové ceny u distributorů pak významně závisí na funkčním a rizikovém profilu toho či onoho distributora. Opět platí, že funkční a rizikový profil se neurčuje podle subjektu jako celku, ale v každé typové transakci zvlášť. Může se…